İnfertilite

infertilite

İnfertilite çiftler için sadece medikal bir problem değil aynı zamanda ekonomik ve psikolojik bir sorun olmaktadır. Kısırlık korunmasız ilişkiye ragmen 35 yaş altında 1 yıl,35 yaş üstünde ise 6 ay boyunca gebelik olmamasıdır. Yapılan çalışmalar bu sure içerisinde sağlıklı çiftlerin %85 ile %92 oranında gebelik elde ettiklerini göstermektedir.Doğurganlık her ay gebe kalabilme potansiyelini göstermek için tanımlanmıştır ve bu çalışmalar doğurganlığın en yüksek ilk 3 ay olduğunu belirtmektedir.İnfertilite sadece kadının ya da erkeğin değil çiftlerin ortak sorunudur.

İnfertil Çiftlerin değerlendirilmesi

Çiftlerin değerlenirilmesi sırasında birden çok faktörün bu sürece olumsuz etki edebileceği unutulmamalıdır.
İnfertil çiftler için infertilite süresi,adet düzeni,geçirilmiş jinekolojik bir cerrahinin varlığı,daha once geçirilmiş jinekolojik enfeksiyonlar ,çiftlerin cinsel birliktelik fonksiyonlarının değerlendirilmesi,geçirilmiş gebeliğin medikal hikayesi,kişinin yaşam tarzı ve alışkanlıkları ayrıntılı birşekilde değerlendirilmelidir.
Çiftlerin aile öyküsü de kalıtsal hastalıklar açısından dikkatlice değerlendirilmeli ve gerekirse ileri düzey testler de istenmelidir
İnfertiliteye neden olabilecek endometriozis.geçirilmiş pelvik inflamutuar hastalık ve gelişimsel malformasyonlar değerlendirme sırasında mutlaka gözönünde bulundurulmalıdır.
Çiftlerin medical hikayeleri ve özellikleri değerlendirildikten sonra kadınlar için yumurtalık rezervini ilgilendiren kısa bir hormon profili,ovulasyonun varlığı ve anatomic olarak üreme kanalları ve organları değerlendirilir.
Kadınlar için adet döneminde yapılan detaylı bir usg bu soruların çoğuna cevap verecektir. Gereksiz ve sonuca etki etmeyecek birçok tahlilin çiftleri ekonomik ve psikolojik olarak çok fazla yordukları unutulmamalıdır.
Erkekler içinde cinsel fonksiyonları, geçirilmiş enfeksiyonlar ve travmalar önem taşımak ile birlikte asıl önemli olan sperm sayısı, hareketliliği ve morfolojisidir.
3günlük cinsel perhiz sonrası yapılan spermiogram bu sorularacevap verecektir.

İnfertil Çiftlere Yaklaşım

İnfertilite sebebi net olarak ortaya konmadan once çiftler için yaklaşım düzeltilebilir sebepleri düzeltmek eğer onarılmayacak faktörler saptandıysa bunların ortaya konması ve çiftlerin yaşam tarzlarını doğurganlığı arttıracak şekilde modifiye etmek(sigarayı bırakmak,alkol ve yüksek kafein alımını azaltmak ve düzenliilişkiye girmek) esas olmalıdır.

Çiftlere tedavi seçenekleri sunulurken 4 önemli prensipten ödün vermemek gerekir;
1)effetivite
2)hasta dostu tedavi
3)hasta güvenliği
4)Maliyet

Çiftlerin yapılan değerlerndirilmelerinden sonra yaşam tarzı değişikleri ile birlikte uygun BMI (body mass ındex) önerilecek tümtedaviyöntemlerine katkıda bulunacaktır.
Etylojiye gore değişmek ile birlikte yumurta gelişiminin takibi ve zamanlı ilişki,aşılama veya kontrollü ovaryen stimülayon ile birlikte IVF uygulamaları günümüzde hastlara ençok önerilen yöntemlerdir.